Op deze pagina staan enkele zaken betreffende onderhoud en dergelijke.
Het normale "dagelijkse" onderhoud werd niet vermeld.
Ieder die met een dergelijk voertuig rijdt, weet wat dat allemaal inhoudt.  
 
___________________________________________________________________________________
 
oktober 2015
 
Motor wissel
 
 
 
Zie verder:  motor wissel
 
december 2013
 
In 2007 had ik nieuwe banden (Michelin XL)
gemonteerd en had toen gedacht, dat ik
daarmee de rest van mijn leven
wel toe zou komen.
Niet dus.
7 Jaar (en ong. 23.000 km) later was ik
weer aan nieuwe banden toe.
 
 
 
Zie verder:  banden
 
maart 2014
 
Zonnepanelen
op het dak van de trailer
 
 
 
Zie verder:  zonnepanelen
 
december 2013
 
Arjan kocht er een Moto Guzzi V50 Nato bij
en die moet achter in de trailer kunnen.
Erin- en eruit tillen is geen optie dus moest
er een takel in de trailer gemaakt worden.
 
 
 
Zie verder:  takel
 
december 2013
 
Nieuwe spiegelsteunen,
voor de YT 514
 
 
 
Zie verder:  spiegelsteunen
 
december 2012.
 
Motor er uit.
 
 
 
Zie verder:  Motor uitnemen

___________________________________________________________________________________
 
oktober 2012
 
Het seizoen is weer afgelopen,
dus weer aan het sleutelen.
 
Vervangen nylon lagerbussen achterassen.
 
 
Zie verder:  achterassen
 
juli 2011.
 
Nog een lichtschakelaar.
 
 
 
Zie verder:  De 2e lichtschakelaar.

___________________________________________________________________________________
 
juni 2011.
 
Reparatie lichtschakelaar
 
 
Zie verder:  lichtschakelaar
 
april 2011.
 
De DAF YAA 602 klaarmaken voor
kentekenkeuring RDW.
 
 
Zie verder:  DAF YAA 602

___________________________________________________________________________________
 
februari 2011.
 
Arjan kocht een DAF YT 514
 
 
Zie verder:  DAF YT 514
 
oktober 2010.
 
Motorbok voor reservemotor YA 328
 
 
Zie verder:  motorbok

___________________________________________________________________________________
 
juli 2010.
 
Inbouwen 27 Mc
24 /12 Volt omvormer
en 220 Volt omvormer.
 
 
Zie verder:  27 Mc
____________________________________________________________________________________
 
juni 2010.
 
Extra richtingaanwijzers
aan voorzijde op 328.
 
 
Zie verder:  extra richtingaanwijzers

_____________________________________________________________________________________
 
april 2010.
 
Revisie voorwielremcilinders
van de YA 328.
 
 
Zie verder:  voorwielremcilinders
____________________________________________________________________________________
 
april 2010.
 
jerrycan-dragers op Polynorm
 
 
Zie verder:  extra jerrycans

____________________________________________________________________________________
 
maart 2010.
 
Een wegneembare zwaailampsteun
voor de DAF 66 YA.
 
Zie verder:  zwaailampsteun

____________________________________________________________________________________
 
december 2009.
 
Een controlebeurt voor de
DAF 66 YA van Kim.

 
Zie verder:  DAF 66 YA

____________________________________________________________________________________
 
november 2009.
 
Vorige winter een mounting voor een
punt 50 gemaakt.
 
Nu aan een trolley begonnen.
 
Zie verder:  Trolley

____________________________________________________________________________________
 
oktober 2009.
 
Arjan kocht een van Hool koelaanhangwagen
De bedoeling is er een "normale"aanhanger
van te maken, dus de koelinstallatie te
verwijderen.
 
Uiteraard ook weer kentekenkeuring bij de
RDW etc. Dus voorlopig weer werk genoeg.
____________________________________________________________________________________
 
september/oktober 2009.
 
Nu eens iets anders dan sleutelen.
 
Het maken van een gesoleerd douchewatervat.
 
Zie verder:  watervat

____________________________________________________________________________________
 
augustus 2009.
 
De door ons gebruikte
olin, smeermiddelen, etc.
 
 
 
Zie verder:  diverse olin en smeermiddelen.

____________________________________________________________________________________
 
juli 2009.
 
Binnenzijde cabine opgeknapt.
 
Zie verder:  cabine

____________________________________________________________________________________
 
juli 2009.
 
Heet lopende motor.
 
 
 
Zie verder:  motortemperatuur

____________________________________________________________________________________
 
juli 2009.
 
 
 
Kim kocht een DAF 66 YA.
____________________________________________________________________________________
 
mei 2009.
 
Twee van de Nato banden van de 314 kipper
van Arjan waren versleten twee andere hadden
ernstige droogtescheuren.
Dus andere banden.
 
Zie verder:  banden 314

____________________________________________________________________________________
 
april 2009.
 
De 314 kipper van Arjan moest
nog een keer in de RAL 6014.
 
Dat zat er nu ook wel op, maar
was een zijdeglans.
Wij wilden graag mat.
 
Zie verder:  schilderwerk

____________________________________________________________________________________
 
Maart 2009.
 
De 126 van Arjan is klaar
en loopt weer als een zonnetje.
 
Dan nu maar de lekke waterpomp
onder handen genomen.
 
Zie verder:  revisie waterpomp

____________________________________________________________________________________
 
Februari 2009.
 
De 126 van Arjan verloor ineens veel remvloeistof,
zonder dat ergens lekkage was te zien.
Dat kon maar n ding zijn, de vacuumbekrachtiger.
Opengemaakt en ja hoor, een hoop remvloeistof in
de vacuumcilinder.
We hadden er nog n op de plank liggen,
dus die gemonteerd.
 
 
De lekke vacuumbekrachtiger verdwijnt even in
een doos. Later zullen we hem wel weer reviseren.
____________________________________________________________________________________
 
 
Februari 2009
 
De 126 van Arjan lekt steeds een beetje olie.
Ook moesten de kleppen weer worden gesteld.
Dus de motor er maar uit.
Bleek na uitbouw ook de waterpomp te lekken.

Zie verder:  motor uit-/inbouwen
 
 

_____________________________________________________________________________________
 
Januari 2009.
 
De linker- en rechterachterkant van de cabine
heeft op de bekende plaatsen wat roest.
Nieuwe stukken ingelast.
Zo ook in de beide voorspatborden.
 
Zie verder:  reparatie cabine
_____________________________________________________________________________________
 
December 2008.
 
 
Eindelijk verder gegaan met het maken van
de mounting voor een .50
 
 
 
Zie verder:  maken mounting punt 50
____________________________________________________________________________________
 
November 2008.
 
De standaard beveiliging tegen overbelasting
van de lier is normaal gekoppeld aan de
ontsteking van de benzinemotor. Als de lier
dan overbelast raakt, wordt de stroomtoevoer
naar de ontsteking verbroken, waardoor de
motor afslaat.
In de 314 van Arjan was de Hercules
benzinemotor vervangen door een DAF 615 diesel.
 
 
Zie verder:  maken lierbeveiliging
_____________________________________________________________________________________
 
 
Oktober 2008
 
Voor op de 314 van Arjan een beugel tussen de bak
en cabine gemaakt.
De beugel is nagenoeg gelijk aan die van mijn 328,
alleen is deze iets hoger i.v.m. het hoge kopschot
van de kipper.
Op de steun werd een zwaailicht bevestigd.

 
 

_____________________________________________________________________________________
 
September 2008.
 
Al eens een lekke band gehad ??
Ik nu al drie.
Leuk h, in je eentje die lekke band terughangen
op de steunwielnaaf.
Hier een oplossing waardoor zelfs m'n grootmoeder
het zou kunnen.
 
 
Zie verder: takelsteun
_____________________________________________________________________________________
 
Woensdag 20 augustus 2008.
 
Vriesplaatje uit motorblok geklapt.
 
 
 
 
Zie verder: vriesplaatje
_____________________________________________________________________________________
 
Juli 2008
 
BE-12-50 lag bij het oud ijzer.  
 
 
 
Zie verder: sloop 328
______________________________________________________________________________________
 
Februari 2008.
 
Bij de inbouw van de gasinstallatie was
er een 120 liter gastank ingelegd.
Dat is nog geen 100 liter effectief.
Voor een 328 eigenlijk veel te klein.
 
Heb hem vervangen door een 230 liter tank.
____________________________________________________________________________________
 
Februari 2008.
 
 
Arjan kocht zijn al lang begeerde
DAF YA (of YK ??) 314 kipper.
 
 
 
 
Zie verder: YA 314 Arjan
_____________________________________________________________________________________
 
Juni 2007.
 
Bandendrama
 
 
 
 
Zie verder: banden
_____________________________________________________________________________________
 
December 2006.
 
Aanschaf DAF YEM 900 munitietrailer
 
 
 
 
Zie verder: DAF YEM 900
_____________________________________________________________________________________
 
Oktober 2006.
 
Motorsteun - sleutelbok - proefdraaibok.
 
Zowel voor de 126 als voor de 328 hebben we
nog een goede reservemotor liggen. Als we
die een aantal jaren in een hoek laten liggen,
zijn ze straks ook rijp voor de sloop.
Daarom een bok gemaakt om ze af en toe een
goed warm te kunnen laten draaien.
 
Zie verder: proefbok
_____________________________________________________________________________________
 
September 2006
 
 
Van waterdichte Champion bougie's
naar normale bougies.
 
 
Zie verder: normale bougie's
_____________________________________________________________________________________
Juni 2006.
 
Remoliedruppels linksachter onder
aan de ankerplaat.
 
 
Zie verder: remolielekkage
_____________________________________________________________________________________
 
Juni 2006
 
Camera en monitor voor Tobias
en dode hoek.
 
 
Zie verder: camera/monitor
_____________________________________________________________________________________
 
April 2006.
 
Een lekke spruitstukpakking.
Omdat de motor ook nogal wat olie
druppelde, en ook de kleppen weer
eens moesten worden gesteld, de hele
motor er maar uitgehaald.
 
Zie verder: motor verpakken
______________________________________________________________________________________
 
Februari 2006
 
In april 2004 had Arjan een
DAF YEW-400 waterwagen
gekocht.
 
Die hebben we nu tot aan het laatste boutje
uit elkaar gehad.
 
Zie verder: restauratie waterwagen
____________________________________________________________________________________
September 2005
 
Takel voor het zware werk.
 
 
Zie verder: takel
_____________________________________________________________________________________
 
Augustus 2005
 
 
Hulpstuk time-lamp
 
 
Zie verder: hulpstuk
____________________________________________________________________________________
 
Augustus 2005
 
 
Gasinbouw YA 126 en YA 328
 
 
Zie verder: L.P.G. inbouw
_____________________________________________________________________________________
 
Juni 2005
 
 
2 Trekbalken gemaakt.
 
 
Zie verder: trekbalk
______________________________________________________________________________________
 
Pinksteren 2005.
 
 
Het resultaat van al het schuur- en schilder werk
aan de 328.
_____________________________________________________________________________________
 
April 2005.
 
 
De lier onder de sloop-126 uitgehaald,
en gemonteerd onder de 126 van Arjan.
Ook de PTO van de H-aandrijving overgebouwd.
Om de PTO weer te monteren, even de
H-aandrijving losgemaakt en laten zakken.
 
_____________________________________________________________________________________
 
Maart 2005.
 
Inmiddels had Arjan een sloop 126 gekocht.
 
Omdat de 126 van Arjan geen lier had en
deze dus wel.
Er is nog werk genoeg te doen.
 
Ruimte om een hele auto op te slaan
hebben we niet, dus slopen en de
bruikbare onderdelen bewaren.
 
December 2005
 
De 126 die Arjan voor onderdelen had gekocht, gesloopt en de onderdelen opgeslagen.
Het overblijvende chassis ging naar het oud ijzer.
 
_____________________________________________________________________________________
 
De auto technisch helemaal nagezien, remmen nagegeken, diverse oliekeerringen vernieuwd,
een steekas vernieuwd, koppelingsplaat vernieuwd, een tweetal wiellagers vernieuwd,
twee nieuwe akku's, lierkabel vernieuwd, doorgesmeerd en alle olie ververst.
In de motor de ouderwetse SAE 30
in de versnellingsbak, tussenbak, H-aandrijving, lierkast en stuurhuis SAE 85/90
en in de wormkasten zwavelvrije EP 680.
 
 
En toen krabben - schuren - krabben - schuren - dagenlang. _____________________________________________________________________________________
 
14 augustus 2004.
 
De auto was vrijwel schadevrij
en had nagenoeg geen roest.
 
Samen met Arjan de auto
vanuit Aadorp naar Middelburg gereden.
_____________________________________________________________________________________
 
Juli 2004.
 
Wat ik zocht vond ik uiteindelijk in Aadorp.
 
 
De advertentiefoto zoals hij op Marktplaats stond.
____________________________________________________________________________________
 
Arjan kocht zijn 126 in maart 2003. Nadat ik een paar keer met hem mee was geweest,
kreeg het virus mij ook te pakken.
In april 2004 ging ik met de VUT. In augustus 2004 kocht ik mijn 328.
Het was even zoeken, want ik zocht er een in redelijke staat, voor een redelijke prijs en,
voor zoveel mogelijk nog in originele staat.